É o Fim! Final report from Rio de Janeiro

23 december 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Bom Dia lieve lezers!

Dit is alweer ons laatste reisverslag van de reis! Vanacht vliegen wij richting Atlanta, hier moeten wij ons van 6.00 tot 23:00 zien te vermaken... en de volgende nacht vliegen we naar Amsterdam! Op eerste kersdag zullen wij weer aankomen in Nederland!

We hebben een top tijd gehad hier in Zuid-Amerika! Op dit moment zitten wij in Rio de Janeiro. De 17e zijn we weer bij elkaar gekomen en hebben nog een paar leuke dagen gehad in Rio. We hebben de bekende attracties gezien zoals het Christ Statue, Copacabana en Lapa. Verder hebben we het wel rustig aan gehouden, en ons vermaakt met marktjes, shoppingmal en film kijken. Nu het einde zo in zicht komt hebben wij ook gewoon zin om naar huis te gaan en niet onze dagen vol te plannen met toeristische activiteiten.

Aangezien we de afgelopen 5 weken uit elkaar zijn geweest zullen we beide een stukje schrijven.  Voor fotos, zie facebook!:)

Reisverslag Anniek:

De eerste week was voor mij heel erg wennen. De eerste 5 maanden samen gereisd en dan ineens ' alleen' . Eigenlijk ben je nooit alleen, want je ontmoet altijd wel mensen. Het ging uiteindelijk wel goed maar toch is het leuker om samen te reizen. Tessa is vanaf La Paz naar het Noorden van Brazilie gevlogen en ik zou vanaf La Paz naar de Pantanal in Brazilie reizen. Bolivia is niet gevaarlijk als je naar de toeristische plaatsjes gaat, maar ik ben in een paar dorpjes beland waar ze volgens mij nog nooit een toerist hadden gezien, dus dat was niet echt prettig... Maargoed uiteindelijk aangekomen in de Pantanal in Brazilie! Martijn is mij komen opzoeken voor 3 weken! Dat was echt super leuk! We hebben echt ontzettend veeel gezien en gedaan, dus ik zal het proberen kort te houden.

We zijn begonnen in de Pantanal, dit is een moerasgebied net zo groot als heel Frankrijk ongeveer. Het was heel mooi en veel vette beesten gezien. Zelfs een Anaconda vast gehouden, piranha's gevangen en opgegeten en krokodillen van heeeeel dichtbij gespot. Wat ook leuk was, is dat we mee gingen doen met een lokaal voetbaltoernooi. Het was niet echt een grasveld, maar meer een zandveld met stenen, en op de blote voeten natuurlijk. De Brazilianen hadden daar helemaal geen last van natuurlijk en waren ook veel beter dan ons, maargoed het was wel heel leuk.

Na de Pantanal zijn we naar Bonito geweest, een rustig plaatsjes waar we onder andere hebben gefietst en gesnorkeld en even bijgekomen van de Pantanal. Vervolgens naar de indrukwekkende Iguazu watervallen geweest. De ene dag naar de Braziliaanse kant en de volgende dag naar de Argentijnse kant. Ik was hier met Tessa ook geweest aan het begin van onze reis en ik vond dat Martijn dit niet mocht missen. Hij vond het ook helemaal geweldig en heel indrukwekkend.

Na de Iguazu watervallen zijn we naar Florianopolis gegaan. De eerste paar dagen naar het Noorden van het eiland, en daarna naar het zuiden. In het noorden hebben we onder andere een tocht gemaakt op een piratenschip met heel veel entertainment. Het was niet echt mooi weer, maar het regende niet, dus om te varen was het prima. In het Zuiden hebben we verschillende stranden bezocht en een jungletocht gemaakt om hier te komen. Op de terugweg begon het echt keihard te regenen en hadden we nog een slang en een vogelspin gezien, dus dat was nog best een avontuur!

Vervolgens naar Ilha Grande geweest. Het weer was niet echt mooi, maar toch was het een van de mooiste gebieden waar ik ben geweest. Heel relaxed sfeertje en lekker gevaren en gesnorkeld.  Het zit er voor Martijn alweer bijna op! De volgende dag zijn we naar Paraty gegaan en is hij de volgende dag verder gegaan richting het vliegveld.

We hebben een hele leuke vakantie gehad. ( voor mij voelde het ook een beetje als vakantie tijdens mijn reis , best wel vreemd haha) De 3 weken zijn echt voorbij gevlogen! Heel leuk dat je mij bent komen opzoeken Martijn, heb een top tijd gehad! Ik ben daarna nog een weekje in Paraty geweest, ook een heel leuk plaatsje. Het weer is de afgelopen tijd niet echt mooi.. dus dat was jammer. Maar heb nog kunnen Kayakken en naar het strand kunnen gaan.

De 6,5 maand zijn echt voorbij gevlogen! De eerste maanden gingen nog wel langzaam, en soms had ik echt zoiets van, pff nog zoolang! Maar nu is het alweer voorbij! We hebben echt onzettend veel gezien en geleerd en ik ben heel blij dat ik de stap genomen heb om te gaan reizen! Ik wilde het al zoooo lang en ik heb er zeker geen spijt van. Waar ik wel tegenop zie is het maken van het fotoboek... Ik wil graag een fotoboek maken van de reis, maar het zijn zo veel fotos! Ik weet niet waar ik moet beginnen! Maargoed dat komt uiteindelijk ook wel goed! Straks weer in Nederland en wat ik dan ga doen weet ik echt nog niet! Ik hoopte er achter te komen tijdens deze reis , dat ik zou weten wat ik wil gaan doen, maar nee helaas.Dus dat zien we dan wel weer, in iedergeval een nieuwe baan zoeken!

Verslag Tessa:

BAM. En toen waren de 6,5 maanden alweer voorbij. Wat is het snel gegaan. De eerste 2 maanden gingen super langzaam, maar daarna ging het als een speer. Gemengde gevoelens op dit moment. Ene kant ben ik er meer dan klaar voor om weer naar huis te gaan. Lekker in mijn eigen bed slapen, niet meer uit de backpack leven maar gewoon uit m'n kledingkast en weer terug naar een wat stabieler leven. Aan de andere kant betekent dit definitief het einde van de reis. De reis waarin ik superveel heb geleerd, over andere personen, culturen en ook over mezelf. Helaas betekent dit ook het einde van vakantie en het begin van weer serieus worden. Wat ik het leukste vond? Kan ik jullie helaas niet vertellen. Dat is niet 1 land, dat is niet 1 cultuur en dat is ook niet 1 periode. Het is een mix van alles! Ik vind Ecuador een supermooi land vanwege de natuur, Peru heb ik heel erg van het wandelen en het eten kunnen genieten en in Brazilie vind ik de mensen heel fijn/behulpzaam en ben ik me thuis gaan voelen.

De laatste 5 weken heb ik inderdaad zonder mijn reispartner door gebracht! Ik heb 5 weken in Fortaleza gezeten met mijn vriend die ik in het begin van de reis in Brazilie heb ontmoet. Een mooie periode daar doorgebracht en ik heb me helemaal kunnen verdiepen in de Braziliaanse cultuur en de Portugese taal. Een mooie aanvulling op de reis waarin ik de eerste maanden vooral van plek naar plek heb gereisd; nu had ik de kans om langer op 1 plek te blijven. Ik kijk er in ieder geval naar uit om samen met mijn familie kerst te vieren, en daarna lekker bij te kletsen met m'n vrienden die ik gemist heb. Wat daarna zal volgen...geen idee! We gaan zien wat de toekomst brengt.... Nu eerst mijn rijbewijs halen (A)

Heel erg bedankt voor het volgen van onze reisverslagen!

Tot snel!

Liefs Tessa en Anniek

1. Martijn:
    Liefe Anniek en Tessa
    Ja het is weer voorbij! Wij vonden het ook echt leuk om de verhalen te lezen! We waren telkens een stukje mee op reis. Elke keer dat ik het las werd ik heel jaloers! En toen kwam de vraag van Anniek of ik tijd en zin had om te komen..... Daar heb ik 2 sec over na gedacht... Jaaaa :) dus heb ik het ook ervaren. Super vet!! Heb echt een leuke tijd met je gehad Anniek. Ik wens jullie een goede terug reis dames :) en zie jullie in nl weer! Tot snel!
    Liefs Martijn
  2. Gerard en Sjors:
    23 december 2013
    Fijn om te horen dat jullie veel plezier hebben gehad en nu lekker naar huis kerst vieren en genieten van familie en vrienden liefs papa en Sjors xxxxx
  3. Marja:
    23 december 2013
    Oh wow... wat een mooie afsluitingen! Heel fijn jullie weer te zien en straks de sfeer te proeven die je dan live beschrijven kan. Alhoewel het vast heel moeilijk is om dat over te kunnen brengen. Wát een ervaring he? Neemt niemand jullie meer af.
    Tot gauw! (Tessa zal je maar even in kleine kring bij laten komen ;-) Zie je de 2e kerstdag, met of zonder restje jetlag xx
  4. Simone:
    Hoi!
    Leuk om jullie laatste verslag te lezen. Goede vlucht terug naar huis, jullie zullen straks wel helemaal gaar zijn na zo lang onderweg...
    Tot gauw, en HET krentenbollentoernooi van Veenland is op 2 januari. Daar word je natuurlijk wel bij verwacht Anniek!!! Introducees ook welkom dus Tessa, bij deze uitgenodigd...
  5. Gitty:
    Lieve meiden,
    Het is mooi geweest! Ik heb gesmuld van jullie reisverhalen en nu is het tijd om thuis te komen! Deze mooie ervaring neemt niemand jullie meer af en neem je je leven lang mee. Nog even (heel lang) onderweg en dan......na 61/2 maand weer lekker koukleumen in Nederland. Tot snel! xxx
  6. Aart van Boort:
    23 december 2013
    Ik heb al jullie verslagen met grote interesse gelezen soms leek het net of ik er bij was. het is een hele belevenis geweest voor jullie maar aan alles komt soms helaas een einde. ik wens jullie nog een veilige reis naar huis.
  7. Gabriella Zaal:
    Lieve meisjes,
    Jullie kunnen terugkijken op een mooie tijd en jullie ervaringen die je hebt opgedaan! Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en die is nu aangebroken, veilige reis terug! Liefs Gabriella
  8. Martha van der Zwet:
    24 december 2013
    Bedankt voor alle mooie verhalen waarvan ik genoten heb.
    Welkom in ons mooie Nederland.
    Tot Kerstmis Oma.
  9. Carin:
    24 december 2013
    Wat hebben jullie een heerlijke reis gehad, ik heb genoten van jullie enthousiaste verhalen en mooie foto's.
    Nu lekker weer naar huis! Een hele goede reis gewenst en wat zullen mijn oom, tantetje en nichie blij zijn dat ze je weer heelhuids terugzien morgen!!

Liefs,
    Carin
  10. Malou en Bas:
    24 december 2013
    Lieverds, jullie prachtige fotos en mooie verhalen waren zeer indrukwekkend! We hebben ervan genoten! Kan niet wachten om je morgen weer te knuffelen zussie! Xxx ook van Bas
  11. Alievanboort:
    26 december 2013
    Wat heb ik genoten van jullie verslagen en foto''s echt geweldig.
    jullie hebben een super tijd gehad endaar zijn wij heel blij mee.
    Geniet weer van het gewone leven,het gajullie goed.
    Groetjes van mij.