Zon, zee en strand en Caipirinhas!

17 juli 2013 - Canoa Quebrada, Brazilië

Lieve Allemaal,

Het is weer een aantal weken geleden,maar hierbij weer een reisverslag, vanuit Brazilie dit keer!

In ons vorige verslag hadden we het over de Iguazu watervallen die we gezien hadden vanaf de Argentijnse kant en over ons verdere plan... we hebben weer heel wat meegemaakt ondertussen!  Ten eerste hebben we nu ook de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht! Door de vele regenbuien was het een enorme watermassa! We hadden super mooi weer die dag en door het opspattende water in combinatie met de zon kwam er zelf een regenboog tevoorschijn. Beide kanten van de waterval waren totaal verschillend, maar beide waren zeker de moeite waard!

Na alle regen waren we er wel klaar mee en hebben we besloten om onze hele ' planning' om te gooien. In plaats van naar Bolívia,  waar het waarschijnlijk ook niet echt mooi weer zal zijn, hebben we besloten om naar het Noorden van Brazilie te gaan! We hadden een vlucht geboekt, op 27 juni en tot nu toe hebben we daar nog geen spijt van gehad!  Het weer is hier een heel stuk beter, bijna weer TE warm.. maar we klagen niet natuurlijk!

We zijn begonnen in São Luis. We hadden mazzel want het bleek de maand van het festival ' Bumba meu Boi ' te zijn. Het leek wel Carnaval! Elke avond vanaf 19:00 was het overal feest in de stad. Prachtige shows met kostuums , heerlijke muziek, lekker eten en caipirinhas! Hier hebben we dus 3 heerlijke dagen gehad! Vervolgens hebben we een weekje aan het strand gezeten bij Ton (Nederlander)  Via via hebben we zijn appartament gevonden en konden we hier een weekje verblijven. Hij heeft een prachtig huis aan het strand, met zwembad.  Heerlijk om even bij te komen van het festival!

Het is de bedoeling dat we langs de kust reizen naar het Oosten van Brazilie. Het volgende plaatsje dat we tegenkwamen was Barreirinhas. Een heel mooi natuurgebied met prachtige duinen met licht groene/blauwe meren. Overal lopen verdwaalde ezels in het wild, uilen en ander wildlife. Heel leuk om te zien!

Om hier van plaats naar plaats te reizen is vrij lastig omdat alles uit zand bestaat! Gewone bussen komen hier niet doorheen, alleen per Jeep kan je je verplaatsen. Uiteindelijk zijn we aangekomen in Jericoacoara. Een heel leuk dorp in ' the middle of nowhere!' Na een aantal uur in de Jeep komt dit dorp ineens tevoorschijn. Het dorp bestaat alleen maar uit zand, bestrating kennen ze hier niet. Het was hier elke avond een feestje op het strand en het was een leuk dorpje, maar verder erg toeristisch. Het strand was vooral erg geliefd bij kitesurfers, wij hadden dus wel genoeg uitzicht op het strand :) Jericoacoara was best duur, maar wij hadden nog wel een goedkoop hostel kunnen vinden gelukkig. We raken steeds meer gewend aan de koude douches en de kakkerlakken als huisdier. Ook al zijn ze nog steeds super viés en moeilijk om te doden, maar we worden er steeds beter in!

Na Jericoacoara was het weer een hele uitdaging om verder te komen, maar na een bumpyride van 1,5 uur over het zandpad waren we weer aangekomen in de bewoonde wereld en konden we de nachtbus nemen naar Fortaleza. We hadden al gehoord dat dit niet zo'n leuke stad was dus we waren al op het ergste voorbereid. We kwamen daar om 6 uur  ' s ochtends aan en besloten om toch maar even de stad in te gaan. Het was echt een verschrikkelijke stad, heel viés, overal zwervers en gewoon niet mooi. Daarnaast zat alles nog dicht natuurlijk omdat het zo vroeg was, dus we hebben besloten om terug te gaan naar het busstation. Maar het bussysteem werkt echt verschrikkelijk. Je kan niet gewoon dezelfde weg terug als dat je heen gekomen bent en niemand spreek Engels dus 2 uur later waren we pas weer terug! Gelukkig ging er nog wel een bus richting Canoa Qebrada, onze volgende bestemming.

Via via hadden we vernomen dat Eric Jansen, de oude eigenaar van De Waard in Wilnis naar Brazilie is vertrokken. We hoorden dat hij in Canoa Quebrada een hotel ( Pousada) is gestart! Dus hebben we besloten om hem op te zoeken! Hij heeft een prachtige Pousada aan het strand en hier konden wij ook een nachtje slapen. Eindelijk weer een nachtje een lekker bed, een warme douche, geen kakkerlakken en een normale handdoek om ons af te drogen! Daar waren we wel weer even van opgeknapt! De rest van de week zit hij helaas vol, dus vanaf vandaag slapen we een stukje verderop. We hoorden dat dit een van de drukste weekenden gaat worden van het jaar, omdat de vakanties zijn begonnen. Het uitgaansleven blijkt hier in het weekend helemaal geweldig te zijn, dus dat willen we wel meemaken natuurlijk! Misschien dat we nog even kunnen helpen in de strandtent van het weekend, dat zou wel leuk zijn! Even de menukaart uit ons hoofd leren in het Portugees en het komt vast goed.

De komende weken gaan we verder reizen langs de kust en kijken waar we uiteindelijk weer belanden! Tot nu toe bevalt het in iedergeval heel goed! 2 september hebben we een vlucht richting Ecuador en daartussen moeten we ons nog zien te vermaken langs de kust, maar ik denk dat het geen probleem zal zijn!

Liefs Anniek & Tessa

1. Ans v:
    hoi anniek en tessa

Erg leuk jullie verslag te lezen en wat gaaf die fotos .
    Zo krijgen wij ,.zo ook een indruk van jullie geweldige mooie reis. Mooi...

leuk... dat jullie bij eric langs zijn geweest . Ja eric is een "bekende ''voor ons en juist van de week stond er een uitgebreid stukkie over hem in..... brazilie in de krant .!!!!

Toen dacht ik nog dat zou iets voor anniek zijn om hem op te zoeken daar en jajajajawel .

Vond hij zeker geweldig een paar van die ""schone dames ""uit Nederland??????

Geniet jullie daar dan genieten wij mee!!!!!!!!!!!
    doei doei van ans
  2. Gitty:
    17 juli 2013
    Leuk, zo snel na het "live"verslag via skype, jullie verslag te lezen en die prachtige foto's te zien. Wie krijgt hier nu GEEN zin in????!!!
    Mooi hoor!

Liefs Gitty
  3. Marja:
    17 juli 2013
    Jeetje wat een heerlijke verhalen toch. Ik zou precies in jullie voetsporen (willen) treden, is helemaal 'mijn ding' die route. O.k. ommetje Fortaleza maar ff skippen dan. Wist niet dat het zo erg was, wel toeristisch. En die Eric zeg...! Heeft hij het goed bekeken! Nog foto's?
    Geniet van het weer en de avonturen... (by the way; kun je al meedoen met die capoeira? lekker te oefenen in het zand toch? haha)
  4. Margreet:
    17 juli 2013
    Meiden wat genieten jullie!! Ben jaloers!! Leuk om jullie verslag te lezen. Mooie foto`s weer en wat goed om te zien dat jullie zo gezond ontbijten ;-) (met dank aan Eric??).
    Liefs, Margreet
  5. Martijn:
    Dames
    Wat n lees genot weer!! Ik weet nog wel n leuk baantje voor jullie als jullie weer terug zijn. Ongediertebestrijding! daar zijn jullie vast wel goed in na een half jaar. xp
    Tot de volgende knoop!

xxxxx
  6. Simone:
    Ha die Anniek!
    Leuk om van jullie te lezen, enne... ook al is het nog héél ver weg... we kunnen bijna weer volleyballen komend seizoen!
  7. Gabriella Zaal:
    17 juli 2013
    Hallo meisjes! Leuk verslag en ja als je iets van de wereld wilt zien moet je ook af en toe de ontberingen voor lief nemen! Geen medelijden hoor:-):-):-). Have fun and take care U2 xx
  8. Aart van Boort:
    17 juli 2013
    Weer een prachtig verslag en veel plezier verder
  9. Debbie:
    18 juli 2013
    Wat ontzettend gaaf om te lezen en de foto's op fb te zien..!! Zo te zien vermaken jullie je helemaal..! Om jaloers op te worden.. Maarjah we zien dan ook geen foto's van jullie kleine, vieze huisgenootjes.. Hoewel ik dan evengoed jaloers ben..:p

Meiden geniet er nog van!! Ennuh ik lees de volgende update van zelf weer!
  10. Alievanboort:
    18 juli 2013
    wat een mooi reisverhaal weer,ikheb er van genoten,en mooie foto''sFijn om telezen dat jullie genieten, endat allesgoed gaat.
    Groetjes'' Alie en Aart.
  11. Andriena:
    18 juli 2013
    Hoi meiden, wat leuk om jullie reisverslagen te lezen. En geweldig wat jullie al mee gemaakt hebben. Om jaloers op te worden, zo stoer! En de foto's... wauw! Heerlijk zo'n hangmat!! Lekker verder genieten, ben benieuwd naar het volgende verhaal...
  12. Ans:
    19 juli 2013
    hoi meiden, wat ziet dat er goed uit!
    Mooie foto's ook, en wat leuk dat jullie Eric jansen zijn gaan opzoeken, zal ook voor hem leuk geweest zijn, lijkt me
    Geniet maar verder, ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal

groetjes Ans
  13. Henry:
    23 juli 2013
    Wat een fantastische reis !!
    Menig zal er jaloers op zijn.
    Met het verslag en de foto's erbij compleet..haha.. Alsof je in een film zit !
    Jullie doen het goed meiden, dit is iets wat je nooit meer meemaak dus.. Genieten !
    Tot ma weer het volgende verslag
    Gr. Henry
  14. Sandra:
    23 juli 2013
    Wat een mooi reisverhaal, zeg. Erg leuk om dit zo te lezen, en te horen wat jullie allemaal meemaken. Op naar de volgende avonturen.
    Groetjes Sandra