Peru & Bolivia

12 november 2013 - La Paz, Bolivia

Lieve lezers,

Sorry, Sorry, Sorry dat wij zolang niks van ons hebben laten horen! In tussentijd hebben wij weer enorm veel gezien en gedaan, maar ik zal het proberen kort te houden!

Peru
In ons vorige verslag zijn wij gebleven bij Cusco. We zijn in totaal 2,5 week in Cusco gebleven en hebben hier een top tijd gehad! Het is een mooie stad met veel bezienswaardigheden en uitgaansmogelijkheden. De eerste week zijn we onder andere naar de Machu Picchu geweest. We hadden een 2 daagse tour geboekt aangezien het nog best wel een eind rijden ( en lopen) was. Het was super indrukwekkend! We hebben een 2 uur durende rondleiding gehad door de Machu Picchu en daarna konden hadden we nog 2 uur de tijd voor onszelf om de bekende  plaatjes vast te leggen. Om eerlijk te zijn hadden we er meer van verwacht door de verhalen van iedereen, maar alsnog wat het zeker de moeite waard en hadden we het zeker niet willen missen.

Verder heb ik ( Anniek) nog een week vrijwilligerswerk gedaan bij Yanapay. Een opvang voor kinderen zonder ouders hebben of ouders met allerlei soorten problemen. De kinderen deden hier hun huiswerk, spelletjes, kunstles, computerles etc. Elke dag had je ook een prive uur met je eigen groep. Ik had samen met een ander meisje ( ook een nieuwe vrijwilliger) de groep 13 jarige... ( de moeilijkste groep) De coordinator kwam de hele week niet opdagen, dus het voelde voor ons een beetje als ´succes ermee´.  Dat was op het begin best lastig! Elke vrijdag was er een show waar we iets voor moesten voorbereiden, maarja doe dat maar is met zulke pubers.. ze vinden zich overal te cool voor. Maargoed uiteindelijk is het redelijk goed gekomen! Het was een hele zware week maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het gedaan heb. Het was een hele leuke week ook met de vrijwilligers, veel uitgeweest en de grote happening ´Halloween´ gevierd!

Tessa heeft zich deze week ook zeker vermaakt! We hadden hele gezellige mensen in het hostel dus daarmee heeft ze onder andere cusco verkend per paard en veel uitgeweest. Daarnaast heeft ze kookles en salsalessen gevolgd! Elke avond waren er gratis Salsalessen in elke discotheek, dus ze heeft goed kunnen werken aan haar Salsa skills!

Halloween
In Nederland wordt Halloween nauwelijks gevierd, maar dat was hier compleet het tegenovergestelde! Wat een happening is dat zeg! Iedereen is verkleed en neemt dit heel serieus! De straten en pleinen zijn overvol met mensen en overal is het feest. Ook alle discotheken waren overvol en helemaal versierd, echt een top avond!

Bolivia
Na Cusco hadden we nog maar een week voordat Tes naar Brazilie zou vertekken, dus we moesten even als een sneltrein door Bolivia. We hebben de nachtbus gepakt naar Copacabana, net over de grens in Bolivia. Vanaf hier gelijk een boot genomen  naar Isla del Sol gelegen in het Titicaca meer. Het Titicaca meer is het hoogst gelegen meer in Bolivia, echt enorm groot! We zijn naar het zuiden van het eiland gegaan en onder andere de ruines bezocht en genoten van het prachtige uitzicht. ´ s Nachts geslapen in een wel heel basic hostel, maargoed het was gelukkig maar voor 1 nachtje! De volgende dag vroeg opgestaan om naar het Noorden van het eiland te lopen. Dit was ongeveer 3 uur lopen en het was prachtig! Vanaf hier de boot terug en gelijk de bus genomen naar Uyuni.

Uyuni
Bij aankomst konden we gelijk mee op een 3 daagse Jeep tour , dus dat hebben we natuurlijk gedaan! De eerste dag de bekende zoutvlakte bezocht, dit was heel indrukwekkend! Prachtig gezicht! ´ s Avonds hebben we geslapen in het zouthotel, alles was gemaakt van zout! Dit was wel een hele leuke ervaring.
De dagen erna was vooral woestijngebied met verschillende kleuren lagunes met flamingos. Heel mooi om te zien! Het was wel heel veel in een Jeep zitten, alles lag best ver uit elkaar, dat was jammer. Vooral de laatste dag was drama, door een voedselvergiftiging voelde ik mij super beroerd, en om dan de hele dag in een Jeep te zitten was niet echt een succes... Maargoed het was wel weer totaal iets anders dan wat we al gezien hadden, dus we zijn blij dat we het gedaan hebben.

La Paz
Na deze tour hebben we gelijk weer de nachtbus gepakt naar La paz. Na dit weekje nachtbussen en tours vonden we dat we wel een wat luxer hotel hadden verdiend. Dat hebben we dus ook gedaan en het was heerlijk! Tessa heeft ook nog een hele relax dag gehad met massage, gezichtsbehandeling, manicure en pedicure. Ze was helemaal klaar voor haar trip naar Fortaleza!

Op dit moment zit Tessa in het vliegtuig op weg naar haar vriendje in Fortaleza (Brazilie). We hebben 5 maanden samen gereisd en we hebben echt een top tijd gehad samen! Vanaf gisteren zijn we allebei onze eigen weg gegaan voor 5 weken. Tessa gaat naar het noorden van Brazilie naar Wescley en ik ga naar het Zuiden van Brazilie. Ik ga nog even door met reizen, onder andere de Pantanal, Iguazu en de zuidelijke stranden van Brazilie staan op de planning. Ook krijg ik bezoek vanuit Nederland voor 3 weken! Dus dat is natuurlijk super leuk!!

Op 17 december zullen Tes en ik weer meeten in Rio, en hebben we nog een paar dagen samen om Rio te verkennen!

Hm het is niet echt gelukt om het verhaal kort te houden, sorry!

Liefs,

Tessa en Anniek

1. Gitty:
    12 november 2013
    Prachtige foto's bij weer een bijzonder verhaal! Spannend voor jullie allebei hoe het verder zal gaan, zonder elkaar. Ik kijk stiekem vast uit naar Kerst.....want dan zien we jullie weer!
  2. Margreet:
    12 november 2013
    Lieve meiden,
    Weer veel gezien en prachtige en leuke foto`s gemaakt!
    Nu ieder apart! Maar ook dat willen we lezen hoor!
    Ook ik ben al begonnen met aftellen :-)
    Geniet van jullie laatste 6 weken!!
  3. Aart van Boort:
    13 november 2013
    Nou Anniek en Tessa dit was weer een prachtig verhaal en scheiden jullie wegen even maar blijf genieten en doe beide voorzichtig nu jullie "alleen" 5 weken verder gaan.
  4. Martijn:
    Hola!
    Oke oke okee het is jullie vergeven. Het leuke verslag maakt het dan weer goed! :)
    Lijkt me wel leuk een zout hotel. Geen ruimte voor flauwe grapjes denk ik zo :p
    En Tessa heel veel plezier in Brazilië bij je vriendje! En Anniek.... ik hoop voor je dat je het naar je zin gaat hebben met de versterking vanuit nl... :) ik ken die gene... en weet je het zeker, waar je aan begint?
    Nou tot snel!

Liefs Martijn
  5. Gabriella Zaal:
    13 november 2013
    Hoi meisjes. Het is weer een mooi verhaal met mooie foto's. Tja, en dan nu gescheiden verder, zal vreemd zijn? Enuh.. ik ken die nieuwe reisgenoot trouwens.... veel plezier straks samen. Big Brother is watching you :-)) liefs
  6. Martha van der Zwet:
    14 november 2013
    He', ik heb al een reaktie gegeven.Nu maar weer bedankt voor de mooie foto's.Vervolgens nu een fijne reis alleen,maar pas op jezelf groetjes oma.
  7. Nico:
    14 november 2013
    Heey Anniek en Tessa,
    Volgens hebben jullie na het vorige verslag weer een aantal "te gekke" weken gehad.
    Veel plezier nu in jullie "alleentje".