In love with Ecuador

18 september 2013 - Banos, Ecuador

Lieve volgers,

Na ons avontuur in Brazilie, is dit alweer onze derde week in Ecuador! Nadat we de verschrikkelijke vliegreis en de pinproblemen hadden overleefd kwamen we 3 september laat in de avond aan in Quito. De eerste indruk van de stad: Wouw! Indrukwekkend om zo'n gigantische stad midden tussen de bergen en vulkanen aan te treffen. Je hebt niet echt het gevoel dat je in een stad zit omdat overal om je heen natuur te vinden is. De eerste week hebben we uitjes gemaakt in en rondom de stad.

Ten eerste hebben we geprobeerd om te acclimatiseren. Toch best pittig aangezien Quito op 3000 meter hoogte ligt. We hebben de vulkaan Pichincha beklommen, deze klim begint op 4100 meter hoogte. Ondankt onze goede conditie ( ahum) viel dit nog flink tegen vanwege het zuurstofgebrek. Ook hebben we het middel punt van de aarde ( evenaar) bezocht. Was leuk om er te zijn geweest, maar naast het monument stelde het verder niet heel veel voor.

Vervolgens hebben we 2 dagen Otavalo en Peguche bezocht. De zaterdagmarkt in Otavalo was voor ons een must-see. 's Ochtends hebben we de animal market bezocht, hier keken we echt onze ogen uit! Katten en puppy's werden in zakken gestopt en voor $ 1,- verkocht. Tessa moest Anniek tegenhouden om niet een zak vol puppy's, katten, cavia's en konijnen mee te nemen... Verder hebben we hier een hanengevecht aanschouwt en een bod gedaan op een groot zwijn. Hij was $80,- , jammer, net buiten ons budget.

's Middags hebben we de enorme markt met kleding en etenswaren bezocht. Hier hebben we ons de hele dag kunnen vermaken met Ecuadoriaanse hapjes, kleurrijke souvenirs en het fotograferen van superschattige kindjes en traditioneel geklede mensen. Super ervaring!

2 dagen later hebben we onze reis vervolgd naar het National Park Cuyabeno. Via via zijn we in contact gekomen met Kurt. Hij heeft een lodge midden in de Jungle die wij voor 4 dagen mochten bezoeken. Het was in totaal meer dan 10 uur met de bus en boot om hier te komen maar het was zeker de moeite waard!

We hebben veel tripjes gemaakt op de rivier en kennis gemaakt met de prachtige natuur. De eerste dag hebben we een 3 uur lange wandeling gemaakt met Kurt door het primaire regenwoud ( zonder aangelegde wandelpaden) en smiddags een boottocht gemaakt en vanaf een groot meer de zonsondergang aanschouwd.
's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt door het regenwoud om kennis te maken met de dieren die snachts tevoorschijn komen. Onder andere kikkers, onze geliefde tarantula's en vele insecten. De dagen daarna hebben we onder andere een ' community' bezocht die daar in de jungle woont, boottochtjes en wandelingen gemaakt. Een van de hoogtepunten was het zwemmen tussen de kaaimannen, piranhas, anaconda's, meervallen en nog meer vieze beesten. Very refreshing en avontuurlijk. En niet te vergeten dat Anniek een Tarantula over haar hand heeft laten lopen ( na de benodigde alcohol). Ze is nu totaal over haar spinnen fobie heen (not). Jammer dat Tessa haar voorbeeld niet gevolgd heeft....

Nog een hoogtepunt: we vroegen ons af hoe het zal zijn om ECHT in de jungle te slapen... dus dat hebben we gedaan. Met behulp van twee locals hebben we een tentje gebouwd. We hadden 2 matrassen op de grond gelegd en een muskietennet er overheen gespannen. Dit was de perfecte manier om ons één te voelen met de natuur ( we leven nog ;) We waren de enige gasten in de lodge dus dat was een speciale belevenis.

Helaas was het daarna al weer tijd om verder te gaan, maar hebben we het geluk gehad om op de terugreis een panter en een Anaconda van heel dichtbij te spotten.

Na een enorm lange terugreis werden we de volgende ochtend alweer in Otavalo verwacht door Kurt. Hij heeft hier een boerderij die hij ons graag wilde laten zien. We hebben hier twee prachtige wandelingen gemaakt naar een kratermeer. Daarnaast hebben we koeien gemolken op de boerderij en verse chocolademelk gedronken.

Op dit moment zitten wij in Baños. De afgelopen weken hebben we veel heen en weer gereisd, dus nu is het tijd om even bij te komen. Er zijn hier genoeg spa's, massage en shopping mogelijkheden dus dat komt vast wel goed. Deze week staat nog wel abseilen van een waterval op de planning en wie weet bungeejumpen...??

Hoewel het reizen zonder planning soms lastig is ( waar moeten we nu weer naar toe, er zijn zoveel mogelijkheden!)  en onze backback steeds zwaarder en vervelender wordt, kunnen we ons waarschijnlijk nog wel een tijdje in Ecuador vermaken. Qua natuur vinden wij Ecuador tot nu toe het mooiste land doordat er onzettend veel variatie is in landschap ( strand, andesgebergte,amazone) en daardoor ook in klimaat.

Nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties op onze vorige verslagen. Wij vinden dit heel leuk om te lezen.

Liefs Anniek en Tessa

1. Rosie:
    18 september 2013
    Super leuk weer meiden! Jullie doen het heftig avontuurlijke dingen, stoer. En die zak puppies had je naar mij op mogen sturen ;) Banos is leuk, ook geweest. Abseilen van de waterval is geel gaaf, zeker doen & wel heel thuis komen alsjeblieft. Niet meer slapen in zelfgemaakte tenten etc. Kus
  2. Simone:
    18 september 2013
    Ha die Anniek! Leuk om weer van jullie wetenswaardigheden te lezen. Intussen in Wilnis worden wij wekelijks afgebeuld ;-) door Dirk (Compier) dus als je straks weer komt volleyballen gaat het met de conditie helemaal goed komen. Cool dat jullie zoveel van de natuur en lokale dingen proeven, niet alleen de toeristische highlights. Maar die anaconda's, piranha's en kaaimannen moet je maar houden (wij houden het op een - voor jullie nu klein - spinnetje uit de kleedkamer van de Willisstee....)
    Enjoy!
  3. Margreet:
    Lieve meiden,
    Wat een verhaal weer en wat hebben jullie veel meegemaakt!
    Maar goed dat jullie moeders alles achteraf horen :-)
    Zwemmen in een rivier waar je later een anaconda rustig ziet zwemmen, slapen tussen de tarantula`s, wandelen in het primair regenwoud waar ook gezellig panters rondlopen! Fijn! Nee hoor meiden, ik ben gewoon jaloers!! Prachtige foto`s weer, alhoewel, arme beesten!! en geweldig wat jullie allemaal doen! Op naar het volgende verhaal!
    Liefs, Margreet xxxx
  4. Martijn:
    18 september 2013
    Heel vet allemaal! Altijd leuk om te lezen. Ben trots op jullie dames!!!
  5. Gitty:
    Lieve Tessa en Anniek,
    Weer genieten van jullie verhaal en foto's! Ja, Margreet, goed dat we sommige activiteiten pas achteraf horen....Wat een ervaringen meiden, heel stoer en mooi! Ik kan me voorstellen dat jullie nog wat langer van dit mooie land willen genieten, gewoon doen!
    Liefs Gitty
  6. Aart van Boort:
    18 september 2013
    Wederom een prachtig verslag je beleefd het bijna zelf mee als je het leest geweldig en ga maar bungeejumpen doe je anders nooit mee, veel plezier.
  7. Martijn:
    19 september 2013
    Heel vet allemaal! Altijd leuk om te lezen. Ben trots op jullie dames!!!
  8. Camiel:
    19 september 2013
    Cool om te lezen dames! Echt ruig dat jullie dit allemaal doen, veel succes nog met de reis! Groetjes!
  9. Martha van der Zwet:
    Lieve meiden
    In gedachten reis ik steeds met jullie mee en geniet ervan.
    De natuur daar lijkt me prachtig .
    Bedankt voor de verhalen,liefs oma.
  10. Marleen:
    19 september 2013
    Weer een heel leuk verhaal om te lezen Tessa! Veel plezier nog daar xxxx
  11. Alievanboort:
    19 september 2013
    hallo'' Anniek en Tessa, wat een mooi verhaal weer, ik geniet er van wat jullie allemaal meemaken hier alles goed ennog veel plezier de komende maanden. groetjes Alie.
  12. Carin:
    19 september 2013
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie! En stoer Anniek, dat je die spin hebt vastgehouden...dat doe ik je niet na! :-)
    Veel plezier verder!!
  13. Michael:
    19 september 2013
    Gaaf om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Met name alle insecten en dieren uit het regenwoud zijn zaken die jullie volgens mij niet snel vergeten. Mooie foto's ook! Have fun daar!
  14. Yvonne:
    19 september 2013
    Wat een mooi verslag! Ben onder de indruk van jullie verhalen!! Heel veel plezier verder en geniet ervan!!
    Liefs Yvonne
  15. Ans: